Svar på vanliga frågor om mitt boende i Brf Frigg

Allmänt

  • F: Varför ska man stänga av vattenutkastaren inför vintern?
  • S: Med risk att vattnet fryser i ledningarna och orsakar vattenskador både in- och utvändigt
  • F: Varför får jag inte tvätta bilen på området/utanför min tomt?
  • S: Tvättar vi bilar på vårt område går smutsvattnet direkt ner i dagvattenbrunnen. Miljöbalken säger att man ska göra vad som krävs och är möjligt för att förebygga och motverka skador på miljön. Vattnet från biltvätten innehåller skadliga kemikalier, tungmetaller och oljerester. Styrelsen har därför beslutat att det inte är tillåtet att tvätta bilar inom vårt område.
  • F: Jag behöver extra nyckel till sop- eller cykelrum. Vem kontaktar jag och medför det en kostnad för mig?
  • S: Det ingår en dubbel uppsättning nycklar till de gemensamma utrymmena, och är du nyinflyttad ska du ha fått nycklar i samband med kontraktskrivning. Du kontaktar styrelsen på via e-post eller uppsöker ledamot i styrelsen. För extra nycklar får du stå för kostnaden själv.

Försäkringar

  • F: Vilka försäkringar behöver jag teckna för mitt boende?
  • S: Hemförsäkring med tillägget för Bostadsrättsföreningar (bostadsrättstillägg)

Boende

  • F: Jag har problem med min värmepanna, Vem kontaktar jag?
  • S: Felanmälan görs till HSB via deras hemsida eller via telefon 010-4421100
  • F: Har föreningen ett gemensamt elavtal för medlemmar?
  • S: Nej. Du behöver ingå ett personligt avtal med leverantör av el
  • F: Jag har problem med skadedjur, ( tex getingbo ), vart vänder jag mig?
  • S: Kontakta Anticimex via deras hemsida eller telefon: 075-24 51 000

Om det råder tveksamheter om fastighetsförsäkringen där skadedjursbekämpning ingår uppge Folksam som är föreningens försäkringsbolag.

  • F: Jag har misstänker att jag har en vattenskada, Vad gör jag?
  • S:
    1. Gör en felanmälan hos HSB via deras hemsida eller via telefon 010-4421100.
    2. Kontakta ditt försäkringsbolag.

Ekonomi

  • F: Jag har frågor angående min avgift till föreningen, Vem kontaktar jag?
  • S: Simpleko sköter den ekonomiska förvaltningen, logga in med bank-ID på deras hemsida eller kontakta dem på telefon: 018-66 0160
  • F: Jag behöver hjälp med pantsättning, Vem kontaktar jag?
  • S: Simpleko sköter den ekonomiska förvaltningen, logga in med bank-ID på deras hemsida eller kontakta dem på telefon: 018-66 0160
  • F: Hur får jag reda på mitt lägenhetsnummer?
  • S: Lägenhetsnumret står på avgiftsavin eller så kan du logga in på dina sidor på Simplekos portal.
  • https://portal.simpleko.se/

Fordon och parkering

  • F: Vart får jag parkera i området?
  • S: Du får stå på hyrd numrerad parkeringsplats eller på avgiftsbelagd gästparkering. I resten av området råder parkeringsförbud.
  • F: Vart vänder jag mig för att anmäla felparkerade bilar?
  • S: P- service sköter parkeringsövervakningen i området och nås på 0771-771100
  • Avgifter per 2023-01-01: P-plats 200 kr / mån, Garage 450 kr/mån